L'assignatura de Valors Socials i Cívics en Educació Primària, amb
motiu de la implantació de la LOMCE. Apareix com a assignatura
alternativa a l'ensenyament de Religió, de manera que les famílies
hauran de triar obligatòriament si desitgen que els seus fills cursin
d'ensenyament de Religió o l'assignatura de Valors Socials i Cívics.
Característiques de l'assignatura de Valors Socials i Cívics
En
aquest article vaig abordar les característiques més importants de la
nova assignatura. Per a això tractaré de respondre a les següents
qüestions És un assignatura obligatòria? és avaluable? Per què s'ha
inclòs aquesta assignatura en el nou currículum? Quins temes tracta?
Els pares han de triar
L'assignatura
de Valors Socials i Cívics es presenta com a alternativa a
l'assignatura de Religió, de manera que els pares o tutors legals,
hauran d'optar obligatòriament per una de les dues assignatures.
Al
contrari del que succeïa amb anterioritat, els nens que no cursin
ensenyament de Religió, cursaran aquesta assignatura en les mateixes
condicions.
Serà una assignatura avaluable
L'assignatura de
Valors Socials i Cívics serà una assignatura avaluable, com totes les
altres, inclosa la Religió. L'avaluació d'aquesta assignatura comptarà
amb les mateixes característiques que la resta d'assignatures d'Educació
Primària. Tant el Reial decret d'Ensenyaments Bàsics d'Educació
Primària, com les diferents regulacions del currículum que es donin en
les comunitats autònomes, estableixen criteris d'avaluació i els
estàndards d'aprenentatge avaluables per a l'assignatura de Valors
Socials i Cívics.
Per què s'ha inclòs aquesta assignatura?
El
Reial decret d'ensenyaments bàsics d'Educació Primària assenyala alguns
dels motius pels quals s'ha inclòs l'assignatura de Valors Socials i
Cívics entre les matèries d'Educació Primària:
Perquè ajuda a
garantir el dret universal dels nens i nenes a rebre una educació dels
permeti desenvolupar-se al màxim de les seves possibilitats, formar-se
en el respecte dels drets humans i les llibertats fonamentals i
preparar-se per assumir una vida responsable en una societat lliure i
tolerant les dificultats.
Reforça la preparació de les persones
per actuar com a ciutadans participatius i implicats en la millora de la
cohesió, defensa i el desenvolupament de la societat democràtica.
Aquesta assignatura respon a la preocupació per millorar la qualitat
de l'educació de tot l'alumnat fomentant el desenvolupament de processos
educatius que potenciïn la participació individual per aconseguir
finalitats col·lectives.
Quins temes es tracten?
Encara
que cada comunitat autònoma pot ampliar el contingut de l'assignatura de
Valors Socials i Cívics, el Reial decret d'ensenyaments bàsics
d'Educació Primària estableix tres blocs temàtics.
1. La
identitat i dignitat de la persona. En aquest bloc es tracten temes com
la dignitat de la persona, el valor del treball en equip, l'autoestima,
el emprendimiento o presa de decisions.
2. La comprensió i el
respecte o en les relacions interpersonals. En aquest bloc de
l'assignatura de Valors Socials i Cívics s'aborden temes com les
habilitats socials i interpersonals, especialment les habilitats per al
diàleg.
3. La convivència i els valors socials. Finalment, el
tercer bloc tracta valors com el treball en equip, la solidaritat, el
respecte a les normes, la justícia social, els judicis morals, els drets
del nen, la igualtat entre homes i dones, l'ús responsable de les fonts
d'energia o la seguretat vial, entre uns altres.
Quina metodologia es proposa?
La
normativa proposa que en l'assignatura de Valors Socials i Cívics
s'utilitzi una metodologia basada en la participació de tots els alumnes,
en l'aprenentatge cooperatiu, els judicis i dilemes morals en un ambient
de convivència, acollidor, estimulant i educatiu.

No hay comentarios:
Publicar un comentario