TEMARI

L'assignatura de Valors Socials i Cívics en Educació Primària, amb motiu de la implantació de la LOMCE. Apareix com a assignatura alternativa a l'ensenyament de Religió, de manera que les famílies hauran de triar obligatòriament si desitgen que els seus fills cursin d'ensenyament de Religió o l'assignatura de Valors Socials i Cívics.


Característiques de l'assignatura de Valors Socials i Cívics

En aquest article vaig abordar les característiques més importants de la nova assignatura. Per a això tractaré de respondre a les següents qüestions És un assignatura obligatòria? és avaluable? Per què s'ha inclòs aquesta assignatura en el nou currículum? Quins temes tracta?
Els pares han de triar

L'assignatura de Valors Socials i Cívics es presenta com a alternativa a l'assignatura de Religió, de manera que els pares o tutors legals, hauran d'optar obligatòriament per una de les dues assignatures.

Al contrari del que succeïa amb anterioritat, els nens que no cursin ensenyament de Religió, cursaran aquesta assignatura en les mateixes condicions.
Serà una assignatura avaluable

L'assignatura de Valors Socials i Cívics serà una assignatura avaluable, com totes les altres, inclosa la Religió. L'avaluació d'aquesta assignatura comptarà amb les mateixes característiques que la resta d'assignatures d'Educació Primària. Tant el Reial decret d'Ensenyaments Bàsics d'Educació Primària, com les diferents regulacions del currículum que es donin en les comunitats autònomes, estableixen criteris d'avaluació i els estàndards d'aprenentatge avaluables per a l'assignatura de Valors Socials i Cívics.

Per què s'ha inclòs aquesta assignatura?

El Reial decret d'ensenyaments bàsics d'Educació Primària assenyala alguns dels motius pels quals s'ha inclòs l'assignatura de Valors Socials i Cívics entre les matèries d'Educació Primària:

Perquè ajuda a garantir el dret universal dels nens i nenes a rebre una educació dels permeti desenvolupar-se al màxim de les seves possibilitats, formar-se en el respecte dels drets humans i les llibertats fonamentals i preparar-se per assumir una vida responsable en una societat lliure i tolerant les dificultats.
Reforça la preparació de les persones per actuar com a ciutadans participatius i implicats en la millora de la cohesió, defensa i el desenvolupament de la societat democràtica.

Aquesta assignatura respon a la preocupació per millorar la qualitat de l'educació de tot l'alumnat fomentant el desenvolupament de processos educatius que potenciïn la participació individual per aconseguir finalitats col·lectives.

Quins temes es tracten?


Encara que cada comunitat autònoma pot ampliar el contingut de l'assignatura de Valors Socials i Cívics, el Reial decret d'ensenyaments bàsics d'Educació Primària estableix tres blocs temàtics.

1. La identitat i dignitat de la persona. En aquest bloc es tracten temes com la dignitat de la persona, el valor del treball en equip, l'autoestima, el emprendimiento o presa de decisions.

2. La comprensió i el respecte o en les relacions interpersonals. En aquest bloc de l'assignatura de Valors Socials i Cívics s'aborden temes com les habilitats socials i interpersonals, especialment les habilitats per al diàleg.

3. La convivència i els valors socials. Finalment, el tercer bloc tracta valors com el treball en equip, la solidaritat, el respecte a les normes, la justícia social, els judicis morals, els drets del nen, la igualtat entre homes i dones, l'ús responsable de les fonts d'energia o la seguretat vial, entre uns altres.
Quina metodologia es proposa?

La normativa proposa que en l'assignatura de Valors Socials i Cívics s'utilitzi una metodologia basada en la participació de tots els alumnes, en l'aprenentatge cooperatiu, els judicis i dilemes morals en un ambient de convivència, acollidor, estimulant i educatiu.

No hay comentarios:

Publicar un comentario